دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۵:۳۷
۰ نفر

گروه بورس: ارزش جاری بورس تهران با 39 میلیارد دلار افزایش به 104 میلیارد دلار رسید. در این میان گروه شرکت‌های فلزات اساسی با ارزشی معادل 17/1میلیارد دلار در صدر ترکیب بزرگان بورس تهران قرار گرفته است.

بورس


به گزارش همشهری، تازه‌ترین اطلاعات از آمار و ارقام بورس تهران نشان می‌دهد که نبض نماگر‌های بازار سهام همچنان خوب می‌زند و آمار‌ها به‌خوبی بیانگر این موضوع هستند. در این میان در تازه‌ترین تغییر، گروه بانکداری جای خود را به گروه فلزات اساسی داد و عنوان بزرگ‌ترین گروه بورس به شرکت‌های این صنعت اختصاص یافت.

ارقام جدید بیانگر آن است که ارزش معاملات بورس تهران به 20/5 میلیارد دلار رسیده که رکوردی جدید در تاریخ معاملات بورس محسوب می‌شود. همچنین ارزش جاری بازار سهام نیز با 59 درصد رشد از ابتدای سال به 104 میلیارد دلار رسیده است. ارزش جاری بازار سهام در ابتدای سال، 65 میلیارد دلار محاسبه شده بود.

همچنین شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال تاکنون 73 درصد رشد کرده که این موضوع نیز بیانگر ثبت رکورد جدیدی در بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام است.

در عین حال متوسط ارزش روزانه معاملات بورس تهران هم با 13/6 درصد رشد به 48‌میلیارد تومان رسیده که این رقم نیز در نوع خود در بورس تهران بی‌سابقه است. به این ترتیب بورس تهران در سال 89 تمام رکورد‌های گذشته خود را شکست و وارد فاز جدیدی شد که با جهش خیره‌کننده‌ای همراه بود.

ترکیب بزرگان بورس

تازه‌ترین ترکیب بزرگان بورس نشان می‌دهد که به‌دلیل رشد قیمت سهام شرکت‌های بزرگی چون فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران در حال حاضر عنوان بزرگ‌ترین گروه معاملاتی بورس به این شرکت‌ها اختصاص دارد و ارزش کل 23 شرکت حاضر در این گروه 17/1‌میلیارد دلار برآورد می‌شود. این عنوان در طول ماه‌های گذشته در اختیار صنعت بانکداری بود اما با افزایش ارزش سهام شرکت‌های گروه معادن و فلزات، صنعت بانکداری به رتبه دوم سقوط کرد.

در حال حاضر، ارزش 8 بانک حاضر در بورس تهران 16/5میلیارد دلار محاسبه می‌شود و این شرکت‌ها در مجموع 16 درصد از مجموع کل ارزش جاری بورس را در اختیار دارند.

نکته جالب توجه اینکه ارزش غول مخابراتی ایران در طول چند ماه گذشته به نحو چشمگیری افزایش یافته و از محدوده 10‌میلیارد دلار، در طول چند ماه، به 14/5میلیارد دلار رسیده است. شرکت مخابرات ایران هم‌اکنون به‌تنهایی در رده سوم بورس ایستاده و در مجموع 14 درصد از مجموع کل ارزش بورس را در اختیار دارد.

کد خبر 129899

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز